Václav Němec vernisáž výstavy

Výstava, , 2025, 60 min,

Štítky:
Václav Němec

Slavnostní otevření výstavy českého fotografa Václava Němce v Galerii Korytarz pod Jelenigórskiem Centrem Kultury.

Vstupenky

30. květen 2025
17:00
Volný vstup

Vstupenky nejsou v prodeji

Summertime – život za hranicí každodennosti

Václav Němec je v české umělecké obci znám jako umělec, který se soustavně věnuje již řadu let trvajícímu fotografickému programu zachycování světa kolem nás. Autor podnikl mnoho cest po Evropě i do Ameriky a fotografie jsou pro něj druhem deníku, do kterého zaznamenává svá okouzlení a objevy z cest. Část uměleckého díla Václava Němce souvisí s jeho osobním projektem, kterým je pěší přechod polského pobřeží Baltského moře s fotoaparátem. Fotografická cesta je pro autora časem pronikavého pozorování. Důsledkem globalizačních procesů je, že různá místa na světě vypadají podobně. Podobní si jsou i lidé v různých světadílech. Je obtížné topograficky rozlišit místa zobrazená na fotografiích z dovolené. Výběr z Deníku Václava Němce, prezentovaný na výstavě v Galerii Korytarz v Jelení Hoře, tvoří soubor černobílých fotografií, které v reportážní konvenci dokumentují jedinečnou realitu, život člověka na dovolené, nebo zachycují nový a fascinující prostor, který autor objevuje na cestě, během putování. Fotografie vyprávějí o existenci jak fotografa, tak jeho postav na hranici obyčejné každodennosti. V citlivém zachycení okamžiku, kdy se nejvýrazněji projevuje lidská osobnost, se nezpochybnitelně odráží talent fotografa. Umělec ve svých záběrech zachycuje určitý stav pravdy o člověku, zachovává realismus, ale jen do určité míry, protože od umění očekává víc než jen dokumentární záznam. Obraz reality prochází filtrem jeho představivosti, emocí, pocitů a osobních uměleckých vizí, a proto mají tyto fotografie daleko k běžně chápanému realismu. Jeho snímky představují realizaci zdánlivě nemožného pokusu – zhmotnit prchavé dojmy, zaznamenat to, co je nepolapitelné a efemérní, jako by šlo o záznam stínů objevujících se v téměř nezachytitelném okamžiku. Umělec fotografuje obrazy, které, zachycené jen letmo, působí jako záznam rychle plynoucího času. Pomíjivost okamžiků je zároveň zachycena v ostrém slunečním světle, a proto jsou snímky plné kontrastů, jako by byly viděny zpod přimhouřených víček. Autor si hraje s významy, vede s divákem hru. Pláže jsou obvykle spojovány s odpočinkem a relaxací, ale na fotografiích Václava Němce se někdy jeví jako místa plná tajemství a zvláštní, až tajuplné atmosféry. Někdy až surrealistické vize jeho světa doplňují záblesky reklam, které propojují nesourodé světy do nového univerza letního období.

Některé fotografie svým zaměřením na motivy opuštěných budov, architektury nebo jejich geometrických linií evokují náladu obrazů amerického malíře Edwarda Hoopera, který byl považován za malíře amerických předměstí a interiérů domů s pocitem odloučenosti a osamělosti jejich obyvatel. Takto také Václav Němec někdy zobrazuje lidi, které potkává na svých cestách. Ty fotografuje v plážovém oblečení, s příslušenstvím pro volný čas a v jeho představivosti se stávají někým jiným, než jsou v každodenním životě, zástupci poddruhu homo ludens, člověka hrajícího si, odpočívajícího. Pózy, které zaujímají při hrách ve vodě, hledání mušlí nebo pokladů vyplavených mořem, jsou mimo prázdninovou realitu nevídané, nabývají zcela jiného rozměru a generují otázky o stavu moderního člověka obecně. Umění se odedávna zabývá lidskou existencí a tvůrci si opakovaně kladou otázky po smyslu lidské existence. Podobné otázky se objevují i ve fotografiích Václava Němce. Snímky lidí oddávajících se odpočinku jsou záznamem intenzivního bytí mimo čas jejich každodennosti.  Nejde o inscenované snímky z prostředí fotografického ateliéru – byly zachyceny na místech, kde portrétovaný nečeká setkání s fotografujícím cestovatelem, kde ani umělec, ani portrétovaní nejsou „doma“. Všichni se zde objevují jen na okamžik, ale jak intenzivní tyto chvíle jsou. Pro diváky není zobrazovaná každodennost nijak zvlášť exotická, protože je jim důvěrně známá – sami ji často prožívají a nostalgicky vzpomínají na svou prázdninovou podobu. Životním prostorem lidí zachycených na umělcových fotografiích není pláž, ale právě jejich přítomnost v tomto letním prostředí, kde se zdají být někým zcela jiným, otevírá otázku: kdy žijeme intenzivněji, kdy jsme skutečně sami sebou? Není to právě tehdy? Fotografie pořízené v přirozeném denním světle ukazují lidi takové, jací jsou v tom jediném momentu, lidi, kteří k dovolené patří celou svou bytostí, způsobem chování, odlišností v oblékání a svobodou, která je tomuto času vlastní. Fotografie se vyznačují fascinací surrealistickou stránkou prázdninové existence. Autor neskrývá svůj obdiv k lidské existenci jako jedinečné a neopakovatelné. Jeho portréty jsou záznamem objevování mnoha aspektů života, jeho podstaty. Zachycují pomíjivost konkrétních okamžiků, ale zároveň evokují univerzální projekce letních vzpomínek. Je z nich cítit i náznak nostalgie spojené s pomíjivostí prchavého okamžiku a možná i předtucha jakési prázdnoty této letní existence.

Cesta na dovolenou je druh cesty, jejímž vlastním účelem není jen ocitnout se na jiném místě. Referenčním bodem se stává jiný než každodenní prostor a čas, který se v novém prostředí zpomaluje a člověk se tak může nechat unášet jeho proudem a ponořit se do zcela odlišných prožitků. Cesta za odpočinkem je zároveň odpovědí na výzvu k plnění snů o uchopení jiného kontextu ve vztahu ke světu i k sobě samému. Umělecké putování v sobě proto spojuje duchovní a tvůrčí rozměr, vyvolává pocit jedinečnosti pobývání v novém prostředí a tím i novém kontextu místa a prostoru. Václav Němec překvapuje konzistencí své umělecké vize. Jeho fotografie zachycují určitý výsek reality, který existuje na okraji každodennosti. Pravda o této realitě je pak součástí vyprávění o člověku a smyslu grotesknosti naší existence, i když se takové pojetí může zdát absurdní. Fotografie z umělcova Deníku ukazují, že smyslem života, který může lidstvo ještě zachránit před ztrátou jeho individuální identity, je snad svoboda, svoboda, kterou se autor snaží nalézt jak v sobě během fotografických cest, tak i v postavách vyobrazených na svých snímcích.

Joanna Mielech


Tvůrci


Související události

31 říjen 2025 17:00 Cukrkandl Film Kino 70 Cukrkandl 115 min, Dobrodružný, Rodinný Štítky: 2D Anička Jesenská zdědí po svém tajemném strýci dům se skleníkem a zubařskou ordinací ve městě Medov. Protože její maminka zemřela po zákroku venkovského kováře, který byl považován za místního experta na léčení zubů, chce sama jako vystudovaná lékařka pomáhat hlavně dětem. K Aničce ale nikdo nechodí. Zděděná vila má totiž ve městě pověst „strašidelného“ domu, ke kterému se místní obyvatelé bojí přiblížit. Prý zde vytéká z pramene voda z pekla! Pak ale Anička díky exotické peruánské bylině ze skleníku zjistí, že zubařské zákroky nemusejí bolet, a rázem má v ordinaci plno. Jenže ve městě je i druhý konkurenční zubař – doktor Druml, kterému se to samozřejmě nelíbí. Začíná nerovný boj, ve kterém Aničce brzy začne pomáhat i parta místních dětí… Informace & Vstupenky
31 říjen 2025 20:00 Taneční prodloužená Taneční SD Jilm 2. taneční prodloužená - klobouková 210 min, Vzdělávací, Akce pro širokou veřejnost Štítky: Kurz tance a společenské výchovy 2025 Taneční prodloužená je večer určený nejen pro kurzisty, ale i pro širokou veřejnost. Kurzisté zde předvedou, co vše se naučili během předchozích lekcí, a vyzkouší si atmosféru skutečné společenské události. Večerem provází taneční mistr Ondřej Scholz. O živý hudební doprovod se postarají Petr Hájek a Jakub Kuřík. Informace & Vstupenky
2 listopad 2025 17:00 Pohádky po babičce Film Kino 70 Pohádky po babičce 71 min, Animovaný, Loutkový Štítky: 2D Předpremiéra Tři sourozenci přijíždí na návštěvu krátce ovdovělého smutného dědečka. Před usnutím se Zuzanka rozhodne pro sourozence vyčarovat z babiččina slamáku pohádky z vybraných slov, přesně tak, jak je uměla vyprávět jejich milovaná babička. Vydávají se tak na kouzelnou cestu, která ukazuje, jak jim může vyprávění pomoci zvládat životní výzvy a nalézt útěchu i naději ve světě fantazie. Informace & Vstupenky
2 listopad 2025 19:00 Depeche Mode: M Film Kino 70 Depeche Mode: M 95 min, Hudební, Dokumentární Štítky: 2D Titulky Očekávaný koncertní snímek DEPECHE MODE: M je filmová cesta do srdce mexické kultury a jejího vztahu ke smrti, rámovaná ikonickými vystoupeními skupiny Depeche Mode během jejich posledního turné Memento Mori. Film, jehož autorem a režisérem je oceněný mexický filmař Fernando Frías, zachycuje tři vyprodané koncerty kapely v Mexico City, kterých se zúčastnilo přes 200 000 fanoušků, a kombinuje záběry z koncertů s archivním materiálem. Informace & Vstupenky
3 listopad 2025 17:00 Beseda s Jiřím Hájíčkem Beseda se spisovatelem Kino 70 Beseda s Jiřím Hájíčkem 120 min, Beseda se spisovatelem Štítky: Srdečně vás zveme na besedu se spisovatelem Jiřím Hájíčkem, jedním z nejvýraznějších autorů současné české literatury. Jiří Hájíček je držitelem prestižní Ceny Magnesia Litera, kterou získal za romány Selský baroko a Rybí krev.Jeho knihy často čerpají z prostředí jihočeského venkova, propojují historii s osobními příběhy a hledáním lidské identity. Mezi jeho další známá díla patří například Dešťová hůl nebo Drak na polní cestěBeseda se uskuteční v pondělí 3. listopadu 2025 od 17 hodin v Kino 70, Jilemnice. Setkání povede Jaroslav Kříž, ředitel Městské knihovny Antonína Marka v Turnově. Informace & Vstupenky

Související články

Takové malé povídání o tangu 19 zář 2025 Takové malé povídání o tangu Když se řekne „tango“, většině lidí v našich končinách naskočí obrázek růže v zubech, dramaticky trhavých pohybů a hrané vášně. Realita? Méně divadla, víc příběhů. Argentinské tango je především konverzace v objetí, tichá dohoda dvou lidí uprostřed ruchu města. A ten příběh začal na přelomu 19. a 20. století v přístavních čtvrtích argentinského Buenos Aires, kde se potkávali přistěhovalci z Evropy, potomci afrických otroků i místní kreolové. Každý si nesl kousek vlastní hudby – habaneru, polku, mazurku, původní africké tance – a v tomhle kulturním tlakovém hrnci se uvařilo něco nového: rytmus „dos por cuatro“, kontrolovaná chůze, hudba, co se dá nosit uvnitř hrudníku. Jistou zvláštností při zrodu tanga byl i fakt, že v tehdejší Argentině citelně chyběly osoby něžného pohlaví a tak chlapi nejprve tancovali spolu. Nejenže tím „upustili páru“, ale brzy zjistili, že děvčata lze na tanec snadno získat a tak mít v tvrdé konkurenci ostatních machos nezanedbatelnou výhodu.
Čtenářský festival Mezi řádky 2025 24 říj 2025 Čtenářský festival Mezi řádky 2025 Milí přátelé, moc děkujeme všem, kteří přišli a společně s námi si užili náš festivalový den Mezi řádky 2025! Dorazilo Vás přes 250 návštěvníků a společně jsme vytvořili úžasnou atmosféru. Celá akce se nesla v duchu radosti, setkávání a inspirace.
Dárkové poukazy do kina 23 říj 2025 Dárkové poukazy do kina Darujte zážitek, na který se nezapomíná. Kino 70 nabízí dárkové poukazy v různých hodnotách, ideální pro filmové nadšence všech generací.

Zpět nahoru